You are currently viewing OTAKU Subkultūra

OTAKU Subkultūra

Subkultūra ir samērā patstāvīga garīgo un materiālo vērtību sistēma kādas kultūras ietvaros, kas dažkārt izveidojusies kā pretnostatījums sabiedrības valdošajai kultūrai, un ko vairākums uzskata par mazvērtīgu vai kaitīgu. Šādas atšķirīgas sistēmas un grupas rodas noteiktas etniskās un reliģiskās piederības, kā arī dzīves vietas ietekmes rezultātā.

2007. gadā Kens Gelders ieteica nošķirt subkultūru un izvirzīja sešas pazīmes, pēc kurām var noteikt kādas sabiedrības grupas piederību subkultūrai:
1. Sevis asociēšana ar noteiktu teritoriju (ielu, rajonu)
2. Atteikšanās no ikdienas dzīves banalitātes un masveidīguma
3. Sociālo grupu veidošana ar cilvēkiem, kas nav ģimenes locekļi – dzīvošana kopā ar grupu
4. Negatīvas attiecības ar lielāko sabiedrības daļu
5. Nevēlama attieksme pret darbu
6. Pārspīlēts, vienots stils

Protams kā visām subkultūrām arī OTAKU ir sava īpašā vieta, kura šajā gadījumā Japānā – Tokijā ir “Akihabara” (Pie mums Latvijā, par šādu vietu varētu uzskatīt “Unicon Cafe” Rīgā) rajons, kas ir plaši pazīstams kā OTAKU satikšanās vieta. Šajā rajonā ir arī “Made Service”, kas to padara par OTAKU piesaistošu objektu atpūtai un satikšanās vietai.

Pats par sevi OTAKU tika izveidots aizsardzības nolūkos. Kāpēc? Tātad joprojām, un ne tikai Japānas skolās, jaunieši tiek apcelti, pat lielākoties bez iemesla. Un jaunieši Japānā skolās sāka veidot OTAKU klubiņus tikai, lai tiktu vaļā no ikdienišķi briesmīgās skolas dzīves un iegrimtu savā pasaulē ar citiem OTAKU. Kas tad īsti ir OTAKU (おたく)?
– Otaku ir Japāņu vārds ar kuru apzīmē kaut ko, kas ir vairāk par vaļasprieku.
– Otaku kļūst par mazāk uztraukumu raisošu vārdu kopš 2013. gada, un vairāki cilvēki sevi sāk dēvēt par tādiem.
– Otaku ir subkultūra (ne tikai veids kā sevi dēvēt indivīdam), kura apvieno animes, mangas, dokumentālu un akadēmisku materiālu cienītājus.
– Kā subkultūra tā aizsākās 1980. gadā. Bet cilvēku grupējumi sāka veidoties 1979. gadā, kad tika izveidota pirmā animācijas filma.
– NRI (Natural Resources Institute) Otaku iedalīja 12 grupās, kuras kopā gadā nopelna 2 triljonus Japānas jenu jeb 18 biljoni eiro.

Ne vienmēr cilvēkiem patiks cita viedoklis vai uzskati. Bet Japānas OTAKU subkultūrā kā sitiens zem jostas vietas bija incidents 2004. gadā, kad kāds Japānas pilsonis nolaupīja, izvaroja un nogalināja 7 gadus jaunu meitenīti. Vietējais žurnālists pat pirms izmeklēšanas izvirzīja savu hipotēzi, ka viņš ir “figure mou zoku” jeb Figūriņu kolekcionāra OTAKU. Un šī mazā meitenīte ir bijusi viņa lelle, bet izmeklēšanā izrādījās, ka viņam nav bijis nekāds sakars ar OTAKU. Bet iespaidu tas atstāja uz ilgu laiku.

Ceļotāju Otaku
– apm. 250 000 cilvēku
– 81 biljons Japānas jenu gadā. (~606 miljoni eiro)

Trīs jauniešu vidū mums ir Saoli. Pavisam parasta Japāņu meitene, bet kas viņā tāds īpašs? Viņa ir Ceļotāju OTAKU. Dzīvē intervējot Saoli, viņa atklāja pāris faktus. Japānā viņa strādā deviņus mēnešus no vietas, 6 ar pusi dienas nedēļā. Tad, kad pienāk viņas trīs mēnešus garais atvaļinājums, ar visu naudu ko viņa nopelna, Saoli paņem somu, zobu birsti, pasi, vienu pāri no apģērba, neskaitot to, kas jau ir mugurā un dodas prom pasaulē. Pa kreisi ir karte ar vietām kur viņa ceļoja un ceļo šobrīd. Viņa pārsvarā izmanto tikai sauszemes transportu un retām reizēm citus, lai apskatītu pēc iespējas vairāk. Tad pēdējās 3 dienas pirms atvaļinājuma beigām viņa atgriežas Japānā un atrāda savai ģimenei attēlus, ko ir uzņēmusi ceļojuma laikā. Un pēc šīm 3 dienām atkal dodas 9 mēnešu darbā!

Elka Otaku
-apm. 280 000 cilvēku
– 61 biljons Japānas jenu gadā (~456 miljoni eiro)

Apsēstība ar televīzijas un citām “zvaigznēm”! Šis OTAKU veids ir īpašs, jo uz viņiem nopelna tieši visu produktu un aksesuāru veidotāji. Tā kā, labi zināmās grupas Japānā ir ļoti populāras un ar attīstītākiem mārketinga trikiem viņi izsūc visu naudu no OTAKU. Jo šo zvaigžņu biznesa kontraktos mēdz būt likums, kas aizliedz viņiem būt fiziskās attiecībās ar kādu citu personu. Jo tā OTAKU iegādājas lielu daļu tieši tās personas izveidoto produkciju ar cerību, ka viņi tiks pamanīti.

Manga Otaku
– apm. 350 000 cilvēku
– 83 biljoni Japānas jenu gadā (~621 miljoni eiro)

Mangas OTAKU ir vispopulārākais, visvecākais un visienesīgākais OTAKU no visiem 12. Pašai mangai ir ļoti sena vēsture. Pirmā manga tika publicēta 1874. gadā un nemaz nebija tik ļoti populāra! Tās publicēšana tika pārtraukta pie 3. izlaistā žurnāla, jo cilvēku interese nav bijusi liela. Bet nu manga ir visienesīgākais Japānas “mākslinieciskais” ražojums. Tie cipari kreisajā pusē ir pamācība, kā pareizi lasīt mangu. Tāpat kā Bībeli mangu nelasa, kā parastas grāmatas vai žurnālus. Un lielākā daļa mangas tiek tieši zīmēta melnbaltos toņos.

Videospēļu Otaku
– apm. 160 000 cilvēku
– 21 biljons Japānas jenu gadā (~157 miljoni eiro)

Videospēļu OTAKU parādījās līdz ar pirmajām videospēlēm, kuras arī radās Japānā. Par labu piemēru ņemams, visiem labi zināmais “Pack Man”. Protams lielākais hits bija randiņu simulatori, kuros OTAKU pavadīja daudz sava laika un maz interesējās par mīlestību ārpus virtuālās realitātes, jo viņiem bija sava 2D mīlestība, tā laika mazajā datoriņā. Bet nu videospēļu OTAKU nav tikai randiņu simulatori, visas spēles, kas mūs ievelk dziļākā azartā – pataisa par OTAKU. Un ikviens, kam pieder kāda konsole, vai tas pats “Steam” konts ir saucams par personu ar video spēļu OTAKU.

Anime Otaku
– apm. 110 000 cilvēku
– 20 biljonu Japānas jenu gadā (~150 miljoni eiro)

Anime OTAKU ierindojas 7. vietā ar cilvēku daudzumu un naudas ienešanu Japānai. Kad 1979. gadā savu pirmo dienas gaismu ieraudzīja pirmā anime, “Mobile Suit Gundam” un tieši šī anime bija kā pamats, kā pirmais ķieģelis jaunajai OTAKU subkultūrai. Kas tālāk jau sāka sazaroties un izveidoja sīkākus tik ļoti neatzītus OTAKU veidus. Bet pati anime tiek veidota, lai izbēgtu no esošās realitātes un piedzīvotu to, par ko mēs varam tikai sapņot. Ja pašlaik mēs anime skatāmies mājās, tad pašā sākumā cilvēki devās to skatīties uz kino, kur viena epizode ilga virs 130 minūtēm. Bet nu vidējais epizodes ilgums ir tikai 20 minūtes.

OTAKU ir kā apsēstība, kā vaļasprieks, ko cilvēks vienmēr labprātāk izbaudīs nekā ies uz darbu. Un lielākā daļa Japānas savus brīvos brīžus no darba pavada aizraujoties ar savu OTAKU veidu. Sākotnēji šie cilvēki iekārtoja savus mitekļus ar dažādākajām sava vaļasprieka precēm. Bet vēlāk viss noveda jau pie jauna OTAKU veida, “Cosplay”. Bieži cilvēki saģērbjas kā savi iecienītie varoņi, vai izmanto kādus ar tiem saistītus aksesuārus.  Šai subkultūrai ir vēl vietas izaugsmei un viņa pašlaik tikai sastāv no 12 sub-subkultūrām, kas ierindojas šādi pēc cilvēku ieinteresētības tajās:
1.Manga OTAKU, 2.Idol OTAKU, 3.Traveler OTAKU, 4.PC OTAKU, 5.Videogame OTAKU, 6.Auto OTAKU, 7.Anime OTAKU, 8.Mobile IT equipment OTAKU, 9.Audial, visual equipment OTAKU, 10.Camera OTAKU, 11.Fashion OTAKU un 12.Railway OTAKU.

Un šīs ir tikai NRI izvirzītās OTAKU grupas, bet kā jau iepriekš arī tika pieminētas citas. Un tas viss tikai pierāda, ka OTAKU subkultūra turpinās augt!

Kā arī, ja vēlies pievienoties kādai no šīm ”Otaku” grupām vai atrast domubiedrus, nekautrējies un pievienojies mums DISCORD: https://discord.gg/DcHcZjRkZD